Må bättre psykiskt

Det är många som bara ångar på med sina liv, stressar sig fram utan att stanna upp för att känna hur man mår. Det kan leda till att man pang, krockar med väggen och blir utbränd och deprimerad. 

Första steget på vägen till ett hälsosammare liv är att hitta tid att reflektera. Vad är det som stressar och pressar dig? Hur mår din kropp? Den signalerar hela tiden till oss, men ofta väljer vi att inte lyssna.

Om du vill få till en förändring, börja med att ställa och svara på vissa livsfrågor.

Få tillbaka livslusten

Börja med att reflektera över hur du mår och hur ditt liv ser ut idag. Ställ dig frågor som:

• Vad mår jag bra av?

• När känner jag glädje?

• Vad gör mig stressad?

• Hur vill jag känna mig när jag vaknar?

• Hur vill jag må när jag går hem från jobbet?

• Hur vill jag känna när jag tränar?

• Vilka träningsformer är mest motiverande?

• Hur låter mitt självprat?

• Vad matar jag mig med mentalt?

• Var lägger jag mitt fokus i informations flödet?

• Riktar jag det dit där jag får näring?

• Vilket tillstånd vill jag vara i för det mesta?

• Hur vill jag bemöta mig själv och andra?

Efter du svarat på dessa frågor (var helt ärlig när du svarar) så bör du lägga upp en strategi och skapa mål som gör att du hittar lusten igen.

Se även till att börja prioritera rätt och att lägga fokus på bra saker. 

Här är fem fokusområden, som är väldigt viktiga för alla.1. TRÄNING – Fysisk aktivitet är superviktigt. Blanda in balans, koordination, kondition, rörlighet och styrka.

2. NÄRING – Ät varierad, näringstät mat med mycket grönt.

3. ÅTERHÄMTNING – Återhämtning är inte samma sak som vila, utan kan vara medveten närhet i stillhet, en promenad i skogen eller meditation.

4. SÖMN – God sömn är livsviktigt! Det är under sömnen som kroppen, hjärnan och immunförsvaret reparerar sig.

5. GODA RELATIONER – Omge dig med kärleksfulla människor och var kärleksfull mot dig själv. Visa din omgivning uppskattning.

Börja meditera

Ett sätt att få fokus och hitta en lugn plats är att börja meditera. Det räcker med 10 minuter per dag. Fördelarna är många:

• Ökad känsla av livskvalitet.

• Ökad förmåga till djup avspänning.

• Förbättrad koncentration.

• Sänkta stressnivåer.

• Större självkännedom.

• Förbättrad matsmältning.

• Stärkt nervsystem.

20 aug 2021