Enkla sätt att bli lyckligare varje dag

Vårt välmående är ju viktigt och för att må bra är det viktigt att ta hand om sig själv, umgås med vänner och familj, ge sig tid för återhämtning, göra saker vi mår bra av. Här är ett gäng med vardagsknep du kan ta till för att bli lite lyckligare och för att öka din vardagsglädje.

Förbered din morgon kvällen innan

Morgonen är viktig, eftersom den så att säga sätter tonen för hela dagen. Har du en stressig morgon är risken stor att du fortsätter stressa hela dagen fram tills du stupar i säng på kvällen. Så gör morgonen stressfri. Fixa allt kvällen innan så som att lägga fram kläderna du ska ha på dig, ladda kaffebryggaren samt fixa lunchlådan. 

Stäng av notiserna på mobilen under natten

Att alltid vara tillgänglig är inget vi mår bra av. På natten är det inte ett måste att vara det. För att du ska slippa vakna av att det plingar eller vibrerar i mobilen på natten på grund av notiser på FB eller spel eller annat, aktivera då ”Stör Ej”-funktionen på din mobil. Du kan stjärnmärka personers telefonummer om du vill att de ska kunna ringa ändå.

Hitta ditt eget smultronställe

Det kan ibland kännas som att alla dagar är likadana och samma samma. De så att säga flyter ihop. Vi går upp, går och jobbar, går hem, sover, upprepar. 

Vi tillbringar majoriteten av vår tid på jobbet eller i hemmet och då kan lite miljöombyte bryta tristessen.

Hitta en annan plats som bara är din där du trivs. Det kan vara ett mysigt fik, ett bibliotek eller kanske ett gym.

Omge dig med rätt människor

Hur ser din bekantskapskrets ut idag? Trivs du med de du umgås med, eller suger de ut din energi totalt? Andra människors sinnesstämningar påverkar oss mer än vi tror och en vän som ständigt är negativ eller manipulerande kan suga musten ur en helt. Det är inte ett måste att umgås med sådana personer, utan var bara med såna människor som gör dig glad. 

Andas ut när stressen kommer

Alla har någon gång under dagen tillfällen eller situationer som så att säga ökar stressen. Det kan vara att tåget är försenat, du har missat att göra något eller ska iväg men något krånglar. Händer detta, så se till att ANDAS! Vid stress andas vi snabbare och får en så kallad ytlig andning högt uppe i bröstkorgen. Försök att stanna upp när du känner dig stressad. Ta några djupa andetag och andas ut. 

Gör något du gillar – varje dag

Det är lätt att glömma bort sig själv när vardagen bara går på. Avsätt lite egentid varje dag som bara handlar om vad som gör DIG lycklig. För när gjorde du det senast? Du kan ta del av en casinobonus här, läsa en bok, ta ett bad, gå en skogspromenad, läsa om casinon genom att klicka här, baka, lyssna på musik eller vad det är du gillar att göra. 

Ta ett bad, lyssna på musik eller läs den där boken som du velat börja på så länge. Du är trots allt den viktigaste personen i ditt liv!

Våga slappa

Det är inte ovanligt att få skuldkänslor för att helgen är över och att man då gjode noll och inget. Men vet du vad? Det är helt ok! Det är ett måste att få slappa och bara vara ibland. Det är viktigt för återhämtningen. 

Fira dina små segrar

Att haka upp sig på det du anser vara misslyckanden hjälper ingen, särskilt inte dig själv. Och tyvärr är det en ovana som alltför många av oss har. Det du ska göra, det är att fokusera på det som går bra, även om det är en liten seger. Det kan vara att du klarade av dagens träningspass, att du hann med en viss sak av ett projekt i tid eller annat. Små delmål ska firas lika mycket som det stora målet.

Var tacksam för de bra sakerna i ditt liv

Om du ständigt tänker på allt negativt runt omkring dig så blir det också det enda din hjärna registrerar. Men det finns så mycket positivt också – du måste bara lära dig att uppskatta det.

Ett tips är att varje kväll skriva ner tre saker från dagen som du är tacksam och glad över. Och den här sortens hjärngympa är faktiskt riktigt hälsosam. Förutom en ljusare syn på tillvaron har studier också visat att ett optimistiskt tänkande minskar antalet stresshormoner i kroppen.

26 aug 2021